Zajmijmy się kolejnym obszarem, który ma wpływ na naszą sprawność działania.
EFEKTYWNOŚĆ. Co to takiego?
Pojęcie efektywności oznacza stosunek otrzymanych efektów do poniesionych nakładów.
W kolejnych postach będziemy omawiać podstawowe koncepcje i narzędzia, które umożliwią nam sprawniejsze działanie i wykonywanie większej ilości zadań w krótszym czasie.
Blokowe zarządzanie czasem
Oto kilka rad:
- Dzień rozpocznij przeglądem najpilniejszych maili – te mniej pilne pozostaw na później,
- Przed rozpoczęciem pracy przygotuj listę zadań/rzeczy, które będą załatwione w ciągu dnia. Następnie planuj czas ich wykonania.
- Traktuj poszczególne zadania jak jednolite bloki. W czasie przeznaczonym dla nich zajmij się tylko nimi (żadnych rozpraszaczy, telefonów, maili)
- W ciągu dnia planuj najpierw duże bloki czasu (są to z reguły spotkania) a pomiędzy nimi mniejsze np. e-maile, telefony,
- Prace „produkcyjne” (opracowywanie zagadnień, pisanie tekstów itp.) mają swoje przypisane czasy dnia:
Produkcja – świeże idee – na początku dnia;
Produkcja – podsumowanie spotkań – zaraz po spotkaniach;
Produkcja – ekstensywna – nie wymagająca wymyślania czegoś nowego, ale pochłaniająca dużo czasu – na końcu dnia
- Kontroluj czas trwania poszczególnych zadań – gdy wykraczają one poza harmonogram – szybko je kończ.
Bibliografia
Opracowanie własne na podstawie Roman Wendt ,,Produktywność osobista”, blog Roman Wendt