Polska zajmuje trzecie miejsce w Unii Europejskiej pod względem odsetka kobiet na stanowiskach menedżerskich (42%), a Polki należą do najlepiej wykształconych grup społecznych w Europie. Te statystyki cieszą, jednak jak się zagłębić w szczegóły, sporo jest jeszcze do zrobienia.
Szczególnie wiele wnoszą historie kobiet, które w biznesie osiągnęły sukces. Jak mawiają, pracując każdego dnia na dwóch etatach. Bo czasem zapomina się, że po powrocie do domu zajmują je codzienne obowiązki związane z rolą mamy, partnerki a czasem też dodatkowe społeczne działania. Bo kobiety mogą w kilka ról i to jest jeden z ich zasobów.
Temat kobiet w biznesie znów zrobił się gorący w związku z pracami nad wdrożeniem polskich wytycznych dyrektywy Women on Boards, której celem jest zwiększenie udziału kobiet w organach zarządczych spółek giełdowych. Unijna dyrektywa zobowiązuje firmy do zapewnienia 33% udziału kobiet w zarządach i radach nadzorczych, wdrożenia transparentnych i opartych na kompetencjach procesów rekrutacyjnych, przyjęcia polityki równowagi płci, określającej standardy w zakresie równości w dostępie do stanowisk zarządczych.
Cel szczytny, skąd zatem głosy o sztucznym naginaniu parytetów czy preferowaniu tylko jednej płci? A może za mało głosu kobiet w ich sprawie? Miałam okazję rozmawiać z wieloma kobietami biznesu, które dalekie są od narzekania na niesprawiedliwy świat. Często pojawia się hasło „zacznijmy od siebie”. Nad czym zatem pracować?
Zbyt surowe wobec siebie
Podejmowanie ryzyka jest jednym z obszarów osobistej pracy kobiet biznesu. To miejsce przy stole jest do wzięcia ale jak po nie sięgnąć? Wiele kobiet ma w sobie wewnętrzny spowalniacz, który z ukrycia mówi „Bądź najlepszą wersją siebie”. „Jeszcze tylko kolejne studia a będę lepiej przygotowana”, „Jeszcze kilka projektów a będę bardziej doświadczona”, „Jeszcze chwila a pojawi się szansa na awans”. Takie i inne ograniczenia stawiają nas często na drugim miejscu w kolejce oczkujących. A może by tak podjąć wyzwanie i zaryzykować tu i teraz? Uczenie się w trakcie nowych wyzwań może być ciekawą podróżą. Warto znać swoje mocne strony i na nich budować a nie stawiać sobie oczekiwanie dążenia do bycia idealną i dopiero z takim plecakiem wyruszać w drogę. Podejmowanie ryzyka jest umiejętnością cechującą prawdziwych liderów i liderki.
Pewność siebie jest w cenie
Badania pokazują, że większość kobiet traci pewność siebie w kontaktach z mężczyznami, mimo odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia. Możemy dyskutować o powodach, wcześniejszych doświadczeniach czy wychowaniu. Warto je poznać w odniesieniu do każdego z nas. Nie zmienia to faktu, że obszar samooceny wymaga szczególnej uwagi wśród kobiet. Diagnoza mocnych i słabych stron, znajomość swoich zasobów i konstruktywne podejście do niepowodzeń jest tym zastawem praktyk, które można wdrażać w rodzinach, szkołach i środowisku pracy. Kluczowym staje się wsparcie tych liderek, które znajdują się na szczycie. To ich przykład, odważne działania, nazywanie rzeczywistości i dzielenie się doświadczeniem może torować drogę do większej pewności siebie kobiet w biznesie. Dla top liderek to też ciekawy, szczytny cel i zastrzyk dodatkowej energii. Stąd popularność programów mentoringowych. W tym wypadku im więcej tym lepiej dla biznesu.
Autentyczność i poczucie tożsamości
Nie jesteśmy tacy sami. Nie ma jednego wzorca sukcesu w biznesie. Są tylko pewne powtarzające się cechy i umiejętności. Jednym z predykatorów sukcesu, obok odwagi i pewności siebie jest autentyczność. Tożsamość kobieca w biznesie ma swój kolor, swoje poczucie godności i energię. Wiele kobiet sukcesu podkreśla, że ich zmiana zaczęła się od porzucenia dążenia by „stać się lepszą wersją mężczyzny”. Absolutna zgoda. I tu znów wracamy do samoświadomości, samoopieki i pozytywnej relacji z samą sobą. Biznes nie ma płci, kompetencje też nie ale nie bójmy się nosić szpilek. Nie każdy ma taką możliwość.
Synergia męskiej i żeńskiej energii w biznesie
Autentyczną siłą kobiet, elementem silnej kobiecej energii jest nastawienie na współpracę i łączenie. Biznes potrzebuje współpracy, kojarzenia i innowacyjności. Rolą kobiet jest zatem odważne mówienie o stereotypach i ich ograniczającym wspływie na biznes. I pokazywanie jaką wartość ma synergia tego co męskie i żeńskie. Z dystansem, uważnością i w języku pozytywnych emocji.
Podsumowanie
Zmiany legislacyjne, takie jak dyrektywa Women on Boards, są istotnym krokiem w kierunku równości, jednak ich skuteczność zależy w równym stopniu od rzeczywistego wdrażania ich założeń przez organizacje i od silnej pracy kobiet na rzecz swojego środowiska. Kluczowe znaczenie mają przejrzyste procesy rekrutacyjne, inicjatywy wspierające rozwój liderek oraz budowanie kultury organizacyjnej opartej na różnorodności i inkluzywności oraz synergii kompetencji jakie wnoszą kobiety i mężczyźni.
Dobre praktyki w organizacjach wspierających kobiece przywództwo
- Transparentne procesy rekrutacyjne zapewniające równy dostęp do stanowisk zarządczych na podstawie kompetencji.
- Programy mentoringowe i coachingowe wspierające rozwój kobiet w organizacji i umożliwiające im korzystanie z doświadczenia liderek i liderów biznesu.
- Tworzenie wewnętrznych sieci wsparcia. Inicjowanie grup mentoringowych oraz przestrzeni do wymiany doświadczeń, w których kobiety mogą dzielić się wiedzą i wzajemnie wspierać.
- Zaangażowanie mężczyzn w proces budowania równości. Edukowanie menedżerów na temat wartości różnorodności oraz wspieranie kultury organizacyjnej, w której wszyscy pracownicy mają równe szanse. Szczególnie cenne jest korzystanie z synergii obu płci.
- Monitorowanie równości. Wprowadzanie systemów raportowania danych dotyczących równości płci w organizacji, co umożliwia ocenę skuteczności wdrażanych działań.
Autor:
Magdalenda Wróbel – Partnerka w firmie Inwenta, Liderka z 20-letnim stażem, Coach, Psychoterapeutka