Powyższe zdanie wydaje się oczywiste. Jednak najlepszym, a jednocześnie niedocenionym źródłem podnoszenia efektywności jest eliminacja zadań niepotrzebnych.
,,Nie ma nic bardziej marnotrawnego, jak wydajne robienie rzeczy,
które nie powinny być robione.”
-Peter F. Drucker
Wiem, że rzadko nie robienie czegoś jest postrzegane jako oszczędność czasu i energii. Zwłaszcza w firmie. W tego typu organizacjach przeważa styl działania szybciej, wydajniej, często kosztem czasu wolnego. Okazjonalnie taki model działania jest do zaakceptowania. Problemem jest jednak ciągłe trwanie przy nim.
Oszczędność czasu zgodna z koncepcją zaniechania zadań niepotrzebnych to wynik ustalenia priorytetu w naszych codziennych działaniach. Pomocny w jego określeniu jest rysunek pilności zadań (zob. rys. 1). Opierając się na nim, powinniśmy zaniechać wykonywania zadań nieważnych (zarówno pilnych jak i niepilnych).
Gdyby zadanie zostało wykonane zbyt wcześnie, mielibyśmy 3 możliwości:
- zadanie zrealizowano finalnie zgodnie z założeniami- brak strat;
- zadanie zmieniono- część pracy zmarnowano;
- zadanie anulowano- całą pracę zmarnowano.
Z samego faktu, że zadanie jest ważne, nie wynika jeszcze, że należy je wykonać. Decyduje o tym dodatkowo kryterium czasu, w którym to ważne zadanie należy zrealizować. Wybór odpowiedniego czasu jest tu kluczowym elementem.
W następnym artykule zajmiemy się podstawowymi koncepcjami i narzędziami, które przydadzą nam się podczas selekcji zadań i pozwolą wykonać tylko konieczne.
A jeśli zainteresował Was ten temat i chcielibyście nauczyć się jeszcze więcej to zapraszamy na nasze szkolenie zamknięte: ,,Efektywne Zarządzanie Sobą w Czasie”. Każde szkolenie jest przygotowywane indywidualnie z myślą o naszym Kliencie i jego potrzebach.