Czym się kierować, aby obrać cel, którego realizacja da nam poczucie satysfakcji i możliwość stwierdzenia z zadowoleniem: ,,Tak, właśnie o to mi w życiu chodziło”?
Przyjrzyjmy się prostemu sposobowi, który pozwala ocenić cel pod kątem przydatności naszych planów. Metoda ta nazywa się SMART i polega na zbudowaniu celu, który spełnia pięć kryteriów. Pierwsze litery angielskich słów, odpowiadających tym kryteriom, tworzą nazwę metody diagnostycznej:
- S – czyli Sprecyzowany
- M – czyli Mierzalny
- A – czyli Atrakcyjny
- R – czyli Realistyczny
- T – czyli Terminowy
Sprecyzowany – Precyzja pozwala uniknąć późniejszych odstępstw od realizacji planu. Lepsze od: „poświęcę więcej czasu na naukę języka angielskiego”, będzie postawienie celu: „w ciągu roku nauczę się biegle komunikować w języku angielskim”.
Mierzalny – Określ kryteria, na podstawie których zmierzysz, jak postępuje realizacja celu.
Atrakcyjny – Zastanów się, czy Twój cel można rzeczywiście osiągnąć, zestawiając czas, wysiłek i koszty, jakich będzie on wymagał, z korzyściami z niego płynącymi, a także biorąc pod uwagę inne cele, które mogą być w danym momencie priorytetami dla Twojego biznesu.
Realistyczny – Warto również pomyśleć o tym, czy cel jest istotny z punktu widzenia całej organizacji.
Terminowy – Wyznacz termin realizacji celu i zadaj sobie pytanie, co konkretnie jesteś w stanie osiągnąć w tym czasie. Upewnij się, że terminy są realne, ale zarazem elastyczne.
Tyle teoria. A co z praktyką?
W kolejnym poście przejdziemy do zastosowania metody SMART w praktyce.