Interim Management to jedno z bardziej efektywnych narzędzi zarządzania firmą w sytuacji kryzysowej. Menedżerowie zewnętrzni zatrudniani czasowo do realizacji konkretnego zadania świetnie sprawdzają się w trudnych sytuacjach, wymagających gruntownych zmian w organizacji, kiedy konieczne staje się przeprowadzenie optymalizacji procesów, czy zwiększenie efektywności podejmowanych działań.
Interim management to rozwiązanie, po które firmy sięgają w sytuacjach kryzysowych, kiedy podejmowane są trudne decyzje, często wymagające przeprowadzenia niepopularnych posunięć związanych np. z procesem restrukturyzacji. Argumentem przemawiającym za współpracą z interim managerem w trakcie projektów restrukturyzacyjnych, szczególnie związanych z redukcją zatrudnienia, jest brak obciążenia bliskimi relacjami z współpracownikami i podwładnymi. Osobie z zewnątrz łatwiej jest zachować większy obiektywizm i podjąć racjonalne, choć dla zespołu niewygodne decyzje.
Powodem, dla którego firmy chętnie sięgają po zewnętrznych menedżerów do zarządzania kryzysowego bywa także brak wcześniejszych doświadczeń kadry zarządczej w podobnej sytuacji. Projektowe wykorzystanie kompetencji w tym zakresie pozwala zminimalizować ryzyko popełnienia błędów, które mogą być kosztowne dla organizacji. Dlatego firmy decydują się na współpracę z managerami posiadającymi udokumentowane sukcesami doświadczenie w realizowaniu podobnych projektów. Mają w ten sposób dostęp do sprawdzonych rozwiązań, wcześniejszych doświadczeń i dobrych praktyk.
Większość projektów realizowanych przez interim managerów wiąże się z wdrażaniem w organizacji trudnych i kompleksowych zmian. Z uwagi na bardzo bogate doświadczenie wyniesione z wielu projektów i organizacji interim managerowie mogą skutecznie wesprzeć firmę w poszukiwaniu nowych szans biznesowych, które będą nadzieją na dalszy rozwój organizacji.
W obliczu bardzo szybko zachodzących zmian w otoczeniu biznesowym kompetencje wynajętego interim managera dokładnie wpisują się w oczekiwania dzisiejszych przedsiębiorstw, które potrzebują zwinnych rozwiązań, szybkiego transferu wiedzy i zestawu nowych kompetencji do organizacji.
Moment, w którym właśnie wszyscy się znaleźliśmy jest najbardziej szczególnym, jaki znamy z historii. A firmy, jak nigdy wcześniej, potrzebują wiedzy i eksperckich wskazówek, jak poradzić sobie w tej niezwykle trudnej i nieoczywistej sytuacji, jaką stworzyła pandemia.
Interim management, jako rozwiązanie, którego cechą podstawową jest skumulowane doświadczenie a znakiem szczególnym zarządzanie zmianą zdaje się być tym narzędziem, które może realnie wesprzeć biznes w tym jedynym w swoim rodzaju kryzysie.
Opracowała
Monika Buchajska-Wróbel,
Partner
monika.buchajska@inwenta.pl